تحولات لبنان و فلسطین

۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 1007079

 مدیر آبفا منطقه۵ مشهد گفت: روستاهای ما که دارای کمبود آب هستند، در تولید آب مشکلی ندارند، آنچه مشکل ایجاد می‌کند، مصرف آب به صورت بدمصرفی یا انشعابات غیرمجاز است. حدود ۳۰۰روستا در منطقه تحویل ما شده و حدود ۶۰ روستا دارای تنش آبی است.

باغ‌ویلاها آب‌فروشی می‌کنند

به گزارش قدس خراسان، بی‌آبی امان اهالی را بریده، اینجا خواجه حسین‌آباد است، روستایی با دو امامزاده به نام‌های میرسبحان ولی و بی‌بی صنوبر، رودخانه فصلی، کوهستان و آبشار زیبا و درختی با قدمتی چند صد ساله، هر کدام از این دارایی‌ها می‌تواند دل گردشگران را ببرد و پای آن‌ها را به روستا باز کند اما این روزها خواجه حسین‌آباد در کنار همه این دارایی‌ها بی‌آب است.

محلی‌ها ساکنان این روستا را حدوداً ۵۰ خانوار برآورد می‌کنند اما می‌گویند در حال حاضر حدود ۲۰۰ خانوار بومی یا غیربومی با احتساب باغ‌ویلاها در این روستا به صورت دائم یا ییلاق‌نشینی سکونت دارند و مقصر اصلی وضعیت تنش آبی را باغ‌ویلاها و استخرهایشان می‌دانند.

رکن اصلی مدیریت مصرف، ساماندهی انشعابات غیر مجاز است

پیش از این  مدیر آبفا منطقه ۵ مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما رکن اصلی مدیریت مصرف را ساماندهی انشعابات غیرمجاز دانست و عنوان کرد: روستاهای ما که دارای کمبود آب هستند، در تولید آب مشکلی ندارند، آنچه مشکل ایجاد می‌کند، مصرف آب به صورت بدمصرفی یا انشعابات غیرمجاز است. حدود ۳۰۰روستا در منطقه تحویل ما شده و حدود ۶۰ روستا دارای تنش آبی است.

رضا عبدالله‌نژاد در همان گفت‌وگو تأکید کرد: استفاده از انشعاب غیرمجاز چه از طرف یک خانواده روستایی، چه از راه دیگر، اقدام قابل دفاعی نیست و به شدت با آن برخورد می‌شود، اما چگونگی برخورد با افراد فرق دارد؛ به طور مثال در مقابله با خانوار روستایی ضمن برخورد، کمک می‌کنیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد اما با باغ‌ویلاها به هیچ عنوان مماشاتی نمی‌شود. 

او نوع مصرف باغ‌ویلاها را آبیاری درختان، فضای سبز و پر کردن استخرها دانست و چاره و راه حل مشکل را برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان و بیان کرد: اگر بخواهیم این مشکلات ریشه‌ای حل شود، باید جلو ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم. تمام باغ‌ویلاهای شناسایی شده دارای انشعاب غیرمجاز در خارج از بافت بوده زیرا اگر باغ‌ویلایی در داخل بافت باشد، یا انشعاب واگذار نمی‌شود یا اگر واگذار شود، با تعهد و نظارت خاص است که فقط مصرف شرب داشته باشند و تأکید می‌کنیم در خارج از بافت اجازه واگذاری هیچ انشعابی را نداریم اما وقتی نظارتی بر ساخت و سازهای باغ‌ویلاها نیست و یک باغ‌ویلا با چند میلیارد هزینه ساخته می‌شود، در ادامه انشعابات آب، برق و گاز آن هم به هر شکلی تأمین می‌شود که از جمله آن سرقت آب است. 

در خواجه حسین‌آباد هم پای باغ‌ویلاها در میان است، به ادعای اهالی برخی از ساکنان باغ‌ویلاهای نزدیک این روستا که حدوداً ۳کیلومتر با روستا فاصله دارند افراد خاص با شأن اجتماعی و نفوذ مشخصی هستند به طوری که در همین گلایه‌ها هم اصرار دارند نامی از اهالی منتشر نشود و فقط گلایه بی‌آبی به گوش مسئولان برسد تا افراد بانفوذ با آن‌ها دشمن نشوند، عجیب است که حق طبیعی تو یعنی آب در حال تضییع است و می‌ترسی اگر بگویی مقصران این تضییع چه کسانی هستند برایت بد شود، اما این ترس قصه اهالی روستای خواجه حسین‌آباد است.

قطعی‌های مکرر آب در خواجه‌ حسین‌آباد

یکی از اهالی درباره وضعیت تنش‌های آبی توضیح می‌دهد: در هفته جاری با توجه به سرد شدن هوا و دستوراتی که فرماندار مشهد برای برخورد با باغ‌ویلاها داده کمی شرایط آبی بهتر شده است.

از او می‌خواهم تشریح کند تا پیش از این چه وضعیتی حاکم بوده که مردم این قدر گلایه داشتند و اکنون چه وضعیتی دارند که از نظر او بهبود یافته است که بیان می‌کند: پیش از این چند روز هم قطعی آب داشتیم یا مثلاً روزهای جمعه حتی در حد یک پارچ هم نمی‌شود آب برداشت و کاملاً قطع است اما در این چند روز که از هفته جاری می‌گذرد روز شنبه آب نداشتیم، روز یکشنبه نصف روز آب نداشتیم و روز دوشنبه فقط چند ساعتی آب قطع بود که این اوضاع رو به بهبود به دلیل قطع آب برخی از باغ‌ویلاهاست.

یکی دیگر از اهالی که خودش ساکن روستا نیست و خانواده‌اش در روستا ساکن هستند درباره وضعیت به وجود آمده در روستا خاطرنشان می‌کند: آخر هفته‌ها که برای سر زدن از خانواده به خواجه حسین‌آباد می‌روم استخرهای باغ‌ویلاها پر آب است و تفریح و آب‌تنی و میهمانی‌های آنچنانی در ویلاها به راه است اما مردم روستا آب مصرفی خودشان را ندارند و این وضعیت آزاردهنده است.

او نیز به نفوذ افراد خاص در گرفتن تغییر کاربری برای اراضی و تبدیل آن‌ها به باغ‌ویلا اشاره می‌کند و واقعیت تنش‌های آبی در روستای خواجه حسین‌آباد را این طور روایت می‌کند: در خارج از بافت روستا و حدوداً ۳کیلومتر دورتر از روستا سال‌ها پیش عده‌ای برای یک مجموعه باغ‌ویلا تغییر کاربری و انشعاب و امتیاز آب گرفته‌اند و امروز بیشترین مصرف آب از سوی همین باغ‌ویلاها اتفاق می‌افتد.

ماجرا و سهم تقصیر باغ‌ویلاها در وضعیت تنش آبی روستای خواجه حسین‌آباد به همین جا ختم نمی‌شود و یکی دیگر از اهالی ادعا می‌کند: حدوداً ۱۷ امتیاز آب به باغ‌ویلاها داده شده اما ما اطلاع داریم که آن‌ها به باغ‌ویلاهای غیرمجاز هم آب می‌فروشند و برای آن‌ها آب تأمین می‌کنند برای همین الان روستای ما با تنش شدید آبی مواجه است و شاهد قطعی‌های مکرر آب هستیم.

گفت‌وگو به اینجا که می‌رسد برخی از باغ‌ویلاهای داخل بافت و زمین‌های تغییر کاربری داده شده در نزدیکی روستا هم سخن می‌گویند، گویی فقط افراد بانفوذ در آن ویلاهای خاص مقصر نیستند و مردم بومی و روستایی نیز با تغییر کاربری زمین‌های کشت دیم به سمت ویلاسازی رفته‌اند و امروز استخرها و فضای سبز و تفریح آبی این ویلاها تأمین آب مردم در روستای خواجه حسین‌آباد را دچار چالش جدی کرده است.
به سراغ نعمتی، دهیار روستای خواجه حسین‌آباد می‌روم، او از اینکه در حال پیگیری موضوع تنش‌های آبی است خبر می‌دهد اما تمایلی به مصاحبه ندارد و می‌گوید: من اقدام‌های خودم برای اطلاع‌رسانی به مسئولان را انجام داده‌ام و چون شما را نمی‌شناسم مصاحبه نمی‌کنم.

هر چند این خانم دهیار وعده مصاحبه پس از شناخت را می‌دهد اما چند روز پس از تماس اولیه نیز همچنان پاسخگوی تماس برای مصاحبه نیست.

قصه روستای دیدنی خواجه حسین‌آباد قصه خیلی از روستاهای بخش مرکزی مشهد است که ساخت و سازهای غیرمجاز بلای جان آب مصرفی مردم شده‌اند و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز اگر فقط در مرحله قطع انشعابات باشد راه حل مؤثری در این زمینه نیست، باید از ابتدای راه ایجاد مشکل چاره اندیشید و با برخورد قاطع و اجازه ندادن به ساخت و سازها جلو بحران شدیدتر را گرفت وگرنه باغ‌ویلاهای غیرمجاز اگر انشعاب هم نگیرند با چاه کندن می‌توانند بلای جان منابع آبی شوند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.